Slabitev in odpis terjatev, knjiženje in davčna obravnava

Organizacija odpravi terjatev, kadar jo zamenja za drugo sredstvo ali dolžniku odpusti plačilo. Terjatev odpravi tudi, če nima več izvršljive pravice, da znesek terja ali ta pravica ugasne. To se zgodi, ko preteče zakonsko določen rok.

Slabitev in odpis terjatev, knjiženje in davčna obravnava

V tem članku bomo podrobno razložili, kaj pomeni slabitev in odpis terjatev, kako je urejeno z zakonodajo – slovenskimi računovodskimi standardi (SRS), ter kako se ti poslovni dogodki knjižijo in kako se obravnavajo z davčnega vidika.

Kaj pomeni odpis terjatev?

Odpis terjatev je izločitev terjatev iz evidenc, običajno zaradi zastaranja ali pravnomočne odločbe o zaključenem sodnem postopku. Praviloma bi organizacija že pred izvedbo odpisa za terjatev morala imeti v celoti oblikovan popravek/slabitev vrednosti terjatev. Razlogi za odpis so različni, lahko so posledica stečaja dolžnika, dolgotrajnega neplačevanja ali drugih finančnih težav pri dolžniku. Ključno je, da se slabitev ali odpis terjatev opravi v skladu z računovodskimi standardi in davčno zakonodajo.

Slabitev in odpis terjatev – knjiženje

Knjiženje slabitve in odpisa terjatev vključuje zmanjšanje vrednosti terjatev in ustrezno povečanje prevrednotovalnih odhodkov. Postopek je običajno naslednji:

  1. knjiženje slabitve – popravka vrednosti terjatev 
  2. popolni odpis terjatev, ko je jasno, da terjatve ne bodo plačane

Knjiženje slabitve – popravka vrednosti terjatev

Slabitev terjatev se izvede, ko je verjetnost za izterjavo terjatev delno ali v celoti zmanjšana, vendar še vedno obstaja možnost, da bo del terjatve plačan. Organizacija mora enkrat letno za vse terjatve presoditi, ali bodo plačane v znesku v katerem so izkazane. Če knjigovodska vrednost presega odplačno vrednost mora organizacija oblikovati popravek vrednosti terjatev v breme prevrednotovalnih poslovnih odhodkov.

Postopek knjiženja je naslednji:

  • slabitev vrednosti terjatev
  • razlika med prvotno in novo ocenjeno vrednostjo terjatve se knjiži kot prevrednotovalni poslovni odhodek kot posledica slabitve terjatve

Pri slabitvah terjatev je pomembno, da podjetje natančno oceni, kolikšen del terjatve je še vedno verjetno izterljiv. To zahteva analizo plačilnih navad dolžnika in morebitnih zavarovanj terjatev. V praksi to lahko vključuje tudi pogajanja z dolžnikom ali prestrukturiranje njegove dolga.

Knjiženje odpisa terjatev

Ko podjetje ugotovi, da terjatev ne bo plačana (na primer v primeru stečaja dolžnika), izvede izločitev iz evidenc. 

Postopek popolnega odpisa terjatev običajno vključuje:

  • izločitev vrednosti terjatve
  • izločitev slabitve vrednosti terjatev

Popolni odpis terjatev je običajno zadnja možnost in se uporabi, ko so vsi drugi poskusi izterjave neuspešni. Ta korak zahteva, da podjetje sproži postopke za izločitev terjatve iz svojih evidenc kar vključuje prilagoditve v računovodskih sistemih in morebitno obveščanje vpletenih strank.

Obe fazi knjiženja morata biti skrbno dokumentirani, da podjetje zagotovi skladnost z računovodskimi standardi in davčno zakonodajo. Prav tako je pomembno, da se vse spremembe ustrezno odražajo v letnih poročilih.

Davčna obravnava terjatev

Davčna obravnava slabitve in odpisa terjatev je pomembna za podjetja, saj ima neposreden vpliv na njihovo davčno osnovo in s tem davčno obveznost. Pri tem je potrebno upoštevati določila Zakona o davku od dohodka pravnih oseb (ZDDPO-2), ki določa pogoje, pod katerimi so slabitve in odpisi terjatev priznani kot davčno priznani odhodki.

Davčno priznavanje slabitve in odpisa terjatev

Temeljno davčno pravilo, da se odhodki zaradi prevrednotenja zaradi slabitve pripoznajo v znesku oblikovanih popravkov vrednosti poslovnih terjatev, je v 21/1 ZDDDPO-2 omejeno, saj ZDDPO-2 določa zgornjo mejo davčno priznanih odhodkov iz prevrednotenja poslovnih terjatev zaradi oslabitve. Največji še davčno priznani odhodek zaradi slabitve poslovnih terjatev je določen do zneska, ki je manjši od zneska

  • ki je enak aritmetični sredini v preteklih treh davčnih obdobjih dejansko odpisanih poslovnih terjatev ali
  • ki predstavlja 1 % obdavčljivih prihodkov davčnega obdobja

Odpis terjatev je predpisan v 21/6 ZDDPO-2 in je davčno priznan kot odhodek:

  • za vse priznane  terjatve, ki jih je zavezanec prijavil v postopku prisilne poravnave oziroma stečajnem postopku
  • na podlagi neuspešno zaključenega izvršilnega postopka sodišča ali brez sodnega postopka za poplačilo terjatev, če zavezanec dokaže, da bi stroški sodnega postopka presegli znesek poplačila terjatev
  • če dokaže, da so bila opravljena vsa dejanja, ki bi jih opravil s skrbnostjo dober gospodarstvenik, za dosego poplačila terjatev, oziroma da so nadaljni pravni postopki ekonomsko neupravičeni. 

Zaključek

Terjatve do kupcev so najpomembnejša skupina terjatev. Ključno za organizacijo je, da učinkovito upravlja s terjatvami. Sem spadajo tako pravočasni postopki za izterjavo (pozivi, opomini, izvršba) kot vsakoletni pregled posameznih terjatev ter računovodsko-davčna obravnava v primeru slabitev ali odpisa terjatev.

Za več informacij in osebno svetovanje nas lahko kontaktirate preko naše spletne strani ali nas obiščete v naših prostorih.

VIRI IN LITERATURA:

https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO4687

https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=DRUG5283

Priročnik Zveze RFR Neposredni davki v praksi 

Kontaktni podatki

Sledite nam

Prijava na e-Novice

© 2024 Računovodska družba Nucleus Plus | Vse pravice pridržane | Splošni pogoji varovanje podatkov  |  Izdelava spletne strani: Stejt digitalna agencija